روش های غنی سازی

دوشنبه 30 فروردين 1400
22:06
یزدان

روشهای غنی سازی

جداسازی ایزوتوپ دشوار است زیرا دو ایزوتوپ از یک عنصر دارای خواص شیمیایی تقریباً یکسانی هستند و فقط با استفاده از اختلافات جرمی کوچک می توان به تدریج از هم جدا شد. (235U تنها 1.26٪ سبک تر از 238U است.) این مشکل افزایش می یابد زیرا اورانیوم به ندرت در شکل اتمی خود جدا می شود ، اما در عوض به عنوان یک ترکیب (235UF6 فقط 0.852٪ سبک تر از 238UF6 است.) آبشار مراحل مشابه غلظت های متوالی بالاتر تولید می کند از 235U. هر مرحله کمی محصول غلیظتر به مرحله بعدی منتقل می کند و باقیمانده کمی غلیظ کمتر به مرحله قبل برمی گرداند.


در حال حاضر دو روش تجاری عمومی برای غنی سازی در بین المللی به کار رفته است: انتشار گاز (به عنوان نسل اول) و سانتریفیوژ گاز (نسل دوم) که فقط 2٪ تا 2.5٪ به اندازه انتشار گاز (حداقل عامل " 20 "کارآمد تر). برخی از کارها در حال انجام است که می تواند از تشدید هسته ای استفاده کند. با این وجود هیچ شواهد موثقی مبنی بر افزایش مقیاس تولید فرآیندهای تشدید هسته ای وجود ندارد.


تکنیک های انتشار

انتشار گاز


در انتشار گاز از غشای نیمه تراوا برای جداسازی اورانیوم غنی شده استفاده می شود

مقاله اصلی: انتشار گاز

نفوذ گازی فناوری است که برای تولید اورانیوم غنی شده با مجبور کردن هگزا فلورید اورانیوم گازی (هگز) از طریق غشاهای نیمه تراوا استفاده می شود. این امر باعث ایجاد جدایی جزئی بین مولکولهای حاوی 235U و 238U می شود. در طول جنگ سرد ، انتشار گاز به عنوان یک روش غنی سازی اورانیوم نقش اصلی را ایفا می کند و از سال 2008 حدود 33٪ از تولید اورانیوم غنی شده را تشکیل می دهد ، اما در سال 2011 یک فناوری منسوخ تلقی می شود که به طور مداوم توسط نسل های بعدی تکنولوژی جایگزین می شود همانطور که گیاهان انتشار به پایان عمر خود می رسند. در سال 2013 ، تأسیسات Paducah در ایالات متحده متوقف شد ، این آخرین کارخانه انتشار گاز 235U در جهان بود.

مجری اراک ساختمان مهندسی ساز مجری ذیصلاح مجری کده


انتشار حرارتی

انتشار حرارتی از انتقال گرما در مایع یا گاز نازک برای انجام جداسازی ایزوتوپ استفاده می کند. این فرآیند از این واقعیت سوits استفاده می کند که مولکول های گاز سبک تر 235U به سمت یک سطح گرم پخش می شوند و مولکول های گاز 238U سنگین تر به سمت یک سطح سرد پخش می شوند. از کارخانه S-50 در اوک ریج ، تنسی در طول جنگ جهانی دوم برای تهیه مواد خوراکی فرآیند EMIS استفاده شد. به نفع انتشار گاز رها شد.


برچسب ها: ایزوتوپ , غنی سازی ,
[ بازدید : 3540 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به عمومی و مهندسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]